Signifikan filsafat umpama
derapan langkah bagi putaran masa yang terus mewarnai dunia. Tapak kekuatan
marcapada adalah agama dan falsafah. Manakala sains dan teknologi adalah
susulan daripada falsafah yang digarap menerusi akal fikir. Ilmu falsafah itu sebenarnya
mencintai hikmah yang akhirnya untuk mengenali Pencipta, seterusnya untuk
mencapai eudaimonia, yakni kebahagiaan.
Ibn Bajjah atau ‘Avampace’ merupakan gelaran yang cukup dikenali
bagi Abu Bakr Muhammad Ibn al-Say’igh, di Barat (Ahmad Sunawari Long 2008, 229
). ‘Avampace’ bagi Ibn Bajjah dinamai oleh
orang-orang Eropah pada abad pertengahan (A. Hanafi, M.A 1969, 230). Al-Tujibi
juga antara gelaran bagi Ibn Bajjah, bersempena dengan nama keluarga Tujibi
yang pernah memerintah Saragosa. Saragosa, Sepanyol juga merupakan tempat
lahirnya beliau. Kesahihan mengenai tarikh kelahiran beliau tidak dapat
dipastikan, namun dianggarkan oleh sejarawan pada abad ke 5 Hijrah/akhir abad
ke 11 M. Ibn Bajjah menemui ajalnya pada tarikh 1537 Hijrah/1138 M akibat diracun
oleh Doktor Abu al-Ula Ibn Zuhr, seterusnya disemadikan di Bandar Fez, Moroko
(Ahmad Sunawari Long 2008, 230).
Falsafah Ibn Bajjah mengenai
uzlah falsafi, yakni menyendiri secara falsafah, menjadi penolak kepada uzlah
sufi al-Ghazali. Beruzlah falsafi bukanlah memberi tafsiran kepada meminggirkan
diri daripada orang awam, akan tetapi menjauhkan diri daripada perkara keji dan
melaksanakan amalan terpuji. Usaha manusia dengan menyendiri secara beruzlah
falsafi dan terlebur dengan ‘Akal
al-Fa’al’, merupakan arah untuk berhubung dengan Tuhan (ittisal) (Ahmad
Sunawari Long 2008, 231 ). Asahan berfikir yang digariskan beliau ini, sekali
gus menolak amalan tasawuf yang diutarakan al-Ghazali (Mahmood Zuhdi Ab.Majid
2000, 69).
Lantaran kehebatan Ibn Bajjah
dalam falsafah, berbagai karya unggul dihasilkan. Betapa tidak, buah fikiran
politik beliau yang berpengaruh adalah melalui kitab Tadbir al-Mutawahhid (Imam Ahmad Ibn Nizar 2013, 332). Skop
falsafah politik beliau seakan tiada bezanya dengan nukilan Plato, “manusia
secara semula jadinya adalah berpolitik ”, (Ahmad Sunawari Long 2008, 230).
Polemik dan persoalan jiwa pula dikupas di dalam kitabnya An-Nafs. Perkaitan
jiwa raga manusia dan Tuhan, serta kebahagiaan yang merupakan puncak tertinggi
daripada kewujudan manusia turut diterangkan di dalam kitab An-Nafs (Imam Ahmad
Ibn Nizar 2013, 332).
Tuntasnya dirangkum daripada
kontemplasi yang cukup vital. Penilaian ini berkisar kepada sumbangan filsafat
Ibn Bajjah dalam disiplin ilmu falsafah itu sendiri. Meneladani ketokohan dan
filsafat yang diketengahkan beliau dapat membenih ‘cinta akan hikmah’, yakni
‘cinta akan kebijaksanaan’ yang sewajarnya diraih. Mengasah akal kritis,
memahami metafizik, terbuka dengan uzlah falsafi dan menolak kedogmatikan adalah
kerangka keberkesanan ilmu falsafah yang menjadi pemangkin warganegara global
yang berkorelasi.
No comments:
Post a Comment